۰۶ تیر

ویروس اچ پی وی و سرطان دهان

ویروس پاپیلومای انسانی معمولاً به عنوان ویروسی که می تواند موجب سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی در بانوان شود، به طور فزاینده ای نیز توانایی ایجاد عفونت در پشت گلو، زبان، لوزه ها و سرطان سر و گردن را دارد. اچ پی وی ویروسی است که عمدتاً از طریق روابط جنسی منتقل می گردد. بیش از ۱۵۰ نوع از ویروس اچ پی وی وجود دارد که می تواند ناحیه تناسلی و گلو را آلوده نماید.

ویروس اچ پی وی و سرطان دهان

چطور ویروس اچ پی وی می تواند گلو را آلوده نماید؟

تحقیقات اخیر نشان می دهند که ۷ درصد از مردم ایالت متحده آمریکا که در سنین بین ۱۴ الی ۶۹ سال قرار دارند، آلوده به این ویروس اچ پی وی که اوروفارنکس ختم می شوند، هستند. مطالعات مشابه نشان دهنده افزایش چشمگیر این بیماری بوده و میزان ابتلای مردان را بیش از زنان تخمین می زند.
نوع ۱۶ ویروس اچ پی وی می تواند ریسک ابتلا به اوروفارنکس یا سرطان گلو را افزایش دهد. این نوع از ویروس اچ پی وی در حدود یک درصد از مردان و زنان نمود پیدا می کند.

چگونه ویروس اچ پی وی به وجود می آید؟

مدارک پزشکی قابل استناد مهم ترین راه انتقال ویروس اچ پی وی را روابط جنسی عنوان می کنند. در میان روابط جنسی پر خطر، سکس دهانی بیش از سایر موارد می تواند بر افزایش ریسک ابتلا به این نوع از سرطان تأثیر گذار باشد. شانس ابتلا به سرطان دهان از طریق ویروس اچ پی وی با تعدد شرکای جنسی در هر نوع از رابطه جنسی افزایش می یابد. بیش از ۲۰ نفر شریک جنسی در طول زندگی، احتمال ابتلای فرد را به این بیماری به بیش از ۲۰ درصد افزایش می دهد. مصرف دخانیات نیز از جمله مواردی است که به این موضوع دامن می زند.

علائم و نشانه های ابتلا به ویروس اچ پی وی چیست؟

بیش تر افرادی که به سرطان دهانی که به علت ویروس اچ پی وی پدید می آید، مبتلا می شوند، هیچ علائم محسوسی را از خود بروز نمی دهند. در برخی موارد ویروس اچ پی وی می تواند منجر به سرطان دهان شود. اما برخی از سرطان های دهان و دندان مرتبط با ویروس اچ پی وی نمی شوند ولی با استعمال دخانیات و مصرف الکل ارتباط مستقیمی دارند.
اولین علائم سرطان دهان را می توان بلغ دردناک و یا اختلال در بلع غذا دانست. برخی دیگر از این موارد شامل:
• بالا آوردن خون در هنگام سرفه کردن
• وجود غده در گردن و گونه
• خستگی و کسالتی که دائمی بوده و از بین نمی رود.
متاسفانه موارد بالا زمانی بروز می کنند که بیماری تا حد زیادی پیشرفت کرده است.
سایر علائم این بیماری شامل:
• گلو درد
• ایجاد پلاک سفید و قرمز بر روی لوزه ها
• درد در هنگام جویدن غذا
• مشکل در بلع غذا که پیش تر خبری از آن نبوده است.
تمامی موارد فوق به منزله ابتلا به سرطان نمی باشند، اما در صورتیکه نشانه های فوق بیش از دو هفته با شما باقی ماندن، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

نه − هشت =