۰۵ تیر

از کجا بفهمیم سرطان گلو داریم؟

سرطان گلو

سرطان عارضه ای است که در آن سلول های بدن به صورت غیر عادی در یک نقطه از بدن شروع به تکثیر شدن می نمایند. این سلول ها با ظاهری غیر عادی تبدیل به تومور شده و در تمام بدن گسترش می یابند.
سرطان گلو می تواند مربوط به سرطان حنجره، تارهای صوتی و سایر بخش های دهان شود. سرطان گلو به دو گروه عمده تقسیم می گردد: سرطان فارنکس یا حلق و سرطان لارنکس یا حنجره.

سرطان-گلو

سرطان گلو نسبت به سایر انواع سرطان های، شیوع کم تری دارد. انیسیتو ملی سرطان میزان بزرگسالان مبتلا به این سرطان را در ایالت متحده آمریکا به صورت ذیل تخمین زده است:
نزدیک به ۱٫۲ درصد از مردم این کشور به سرطان گلو و فارنکس مبتلا می شوند.
نزدیک به ۰٫۳ درصد از مردم این کشور به لارنکس مبتلا می گردند.

انواع سرطان گلو

هر چند که تمامی انواع سرطان ها شامل پخش شدن سلول های سرطانی در نقاط مختلف بدن می شوند، جراح سر و گردن به منظور ارائه راهکارهای درمانی مناسب می بایست در ابتدا نوع سرطان گلو را مشخص نماید.
• سرطان سلول سنگفرشی
این نوع از سرطان گلو می تواند بر سلول های سطح گلو تأثیر بگذارند. این نوع از سرطان رایج ترین نوع سرطان در کل ایالات متحده آمریکا می باشد.
• آدنوکارسینوما
این نوع از سرطان گلو می تواند بر سلول های غدد لنفاوی تأثیر منفی بگذارد.

علائم سرطان گلو

سرطان گلو معمولاً در مراحل اولیه بدون علائم خاصی می باشد. رایج ترین علائم و نشانه های سرطان گلو شامل:
• تغییر در حالت صدا
• مشکل در بلع مواد غذایی و بلع دردناک
• از دست دادن وزن ایده آل و کاهش وزن
• گلو درد
• احساس نیاز دائمی به تمیز کردن گلو و در اصطلاح صاف کردن آن
• سرفه های مکرر و گاهاً همراه با خون
• تورم غدد لنفاوی
• گوش درد
• خس خس کردن گلو
• خش دار شدن صدا
پیشنهاد می شود تا در صورت تجربه نمودن هر کدام از موارد فوق و بدتر شدن آنها پس از ۲ الی ۳ هفته، به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

تشخیص سرطان گلو

در جلسه اول معاینات، پزشک متخصص در خصوص علائم و داروهایی که تا کنون مصرف کرده اید، پرسش می نماید. در صورتیکه مواردی همچون گلو درد، تغییر صدا و یا سرفه های پیاپی را تجربه نموده اید، وی ممکن است آزمایشات تشخیصی را برای بررسی های بیش تر تجویز نماید.
به منظور چک کردن وضعیت سلامتیتان، پزشک متخصص از آزمایش هایی نظیر لارنگوسکوپی استفاده می نماید. به این وسیله جراح سر و گردن می تواند دید دقیق تری نسبت به وضعیت گلوی شما پیدا نماید. وی در این تکنیک اندکی از بافت گلو را خارج کرده و برای بررسی های دقیق تر به لابراتوآر می فرستد. سایر روش های تشخیصی سرطان گلو شامل:
• تصویر برداری تشخیصی
‏• MRI
‏• PET Scan
‏• CT Scan
• بلع باریم
• تصویر برداری از قفسه سینه

جراحی سرطان گلو

در صورتیکه اندازه تومور در ناحیه گلو کوچک باشد، جراح سر و گردن اقدام به خارج کردن آن به وسیله جراحی می نماید. این جراحی در بیمارستان های مجهز و تحت بیهوشی صورت می گیرد. برخی از روش های درمانی به صورت جراحی شامل:
جراحی آندوسکوپیک
• کوردوتومی
در این جراحی بخشی از تارهای صوتی خارج می شوند.
• لارنژکتومی
در این جراحی تمام و یا بخشی از حنجره بیمار برادشته می شود.
• فارنژکتومی
در این جراحی قسمتی از گلو برداشته می شود.
در صورتیکه سرطان پیشرفت کرده و گردن را نیز در بر بگیرد، جراح سر و گردن شما بخشی از غدد لنفاوی را بر می دارد.