05 اکتبر

سرطان دهان و حلق

سرطان دهان و حلق نوعی بیماری است که سلول های بدخیم و سرطانی در بافت های داخلی دهان و حلق تشکیل می شوند. دهان و حلق به قسمت میانی گلو و پشت دهان گفته می شود. حلق لوله ای باریک است که حدوداً طولی برابر با ۱۲ سانتی متر دارد و از پشت بینی شروع شده و تا مری ادامه دارد. هوا و غذا از حلق عبور می کنند و به مری می رسند. حلق و دهان شامل اجزای زیر هستند:

– کام نرم
– دیواره های کناری و پشتی گلو
– لوزه ها
– قسمت یک سوم پشتی زبان

سرطان دهان و حلق جزو سرطان های سر و گردن است. گاهی اوقات بیش از یک نوع سرطان می تواند در ناحیه دهان و حلق و دیگر نواحی حفره دهانی، بینی، حنجره، مری و … به صورت همزمان بروز کند.

بسیاری از سرطان های دهان و حلق در سلولهای فلسی شروع به رشد می کنند. سلول های فلسی به سلول های باریک و صافی گفته می شود که در دیواره داخلی دهان و حلق وجود دارند.

سرطان دهان و حلق

علائم و نشانه های سرطان دهان و حلق

از نشانه های این نوع سرطان وجود توده ای در ناحیه گردن و گلو درد است. البته بسیاری از نشانه ها می توانند در نتیجه بیماری دیگری باشند که لازم است توسط پزشک بررسی گردند. در ادامه به برخی از علائم سرطان دهان و حلق اشاره می کنیم:

– گلو دردی که بهبود نمی یابد.
اختلال در بلعیدن
– اختلال در حرکت دادن زبان
– عدم توانایی باز کردن کامل دهان
– کاهش وزن بدون دلیل خاصی
– گوش درد
– توده ای در پشت دهان، گلو و گردن
– وجود برخی تکه های سفید رنگ بر روی زبان یا دیواره داخلی دهانی که بهبود نمی یابد.
– سرفه کردن همراه با خون

گاهی اوقات سرطان دهان و حلق در مراحل اولیه علائم و نشانه ای ندارد.

درمان سرطان دهان و حلق

درمان های گوناگونی برای سرطان دهان و حلق وجود دارد که بسته به درجه بیماری و شرایط بیمار از بهترین گزینه درمانی کمک گرفته می شود.

برخی از گزینه های درمانی استاندارد هستند در حالی که برخی دیگر از گزینه های درمانی در دهه های اخیر مورد استفاده قرار گرفته اند. برخی از گزینه های درمانی برای دستیابی به اطلاعاتی از پیشرفت بیماری انجام می گیرند. افرادی که به سرطان دهان و حلق مبتلا هستند لازم است که برنامه درمانی تحت نظر یک تیم جراحی برای این افراد ترتیب داده شود. در مواردی نیاز است که یک انکولوژیست برخی نتایج را مورد بررسی قرار دهد.

جراحی برای درمان سرطان دهان و حلق

جراحی برای برداشتن تومور انجام می گیرد. در بسیاری از درجات سرطان از جراحی کمک گرفته می شود. جراح تومور و بخشی از بافت های سالم را به طور کامل بر می دارد. برخی بیماران بعد از جراحی تحت شیمی درمانی و پرتودرمانی قرار می گیرند. به این ترتیب تمامی سلول های بدخیم جا مانده از بین می روند.

منبع : https://www.emedicinehealth.com/oropharyngeal_cancer_treatment/article_em.htm#treatment_options_for_oropharyngeal_cancer

پنج × دو =