08 آوریل

سرطان تیروئید

سرطان تیروئید به چه صورت است و آیا قابل درمان است؟ تیروئید یک غده می باشد که وظیفه کنترل سوخت و ساز بدن را دارد. همچنین به آزاد سازی برخی هورمون ها در بدن می پردازد. این هورمون ها در رابطه با تولید انرژی و گرما فعالیت دارند و اکسیژن بدن را تامین می کنند. تیروئید به شکل یک پروانه کوچک، در قسمت پایینی گردن قرار دارد.

سرطان تیروئید زمانی رخ می دهد که سلول های غده تیروئید تغییر می کنند و یا جهش پیدا می کنند. سلول های غیر طبیعی شروع به تولید و رشد بی رویه می کنند و زمانی که به اندازه کافی رشد کردند به شکل یک تومور در می آیند. در صورتی که این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود به راحتی می تواند درمان گردد.

سرطان تیروئید

انواع سرطان تیروئید

سرطان تیروئید در چهار نوع اصلی دیده می شود که در ۸۰ درصد موارد از نوع سرطان تیروئید پاپیلاری می باشد.

علائم سرطان تیروئید

در صورتی که فردی به سرطان تیروئید مبتلا شود در اغلب موارد نشانه ای ندارد. ولی با رشد و پیشرفت این سرطان احتمالاً علائم زیر بروز می کنند :

–    گردن و گلو درد
–    وجود برآمدگی یا توده در گردن
–    سختی در بلعیدن غذا
–    تغییر در صدای فرد
–    سرفه کردن

علت سرطان تیروئید

علت واضح و مشخصی برای این سرطان دیده نشده است. ولی برخی موارد و بیماری ها می تواند به ابتلای به این سرطان دامن بزند. در ادامه به این موارد می پردازیم:

–    موارد ژنتیکی – برخی بیماری ها و سرطان ها ژنتیکی هستند و از پدر و مادر به ارث می رسند. برخی از انواع سرطان تیروئید از طریق ژنتیک به فرد منتقل می شوند.

–    کمبود ید – در صورتی که املاح شیمیایی به اندازه کافی به بدن نمی رسد فرد به احتمال بیشتری در معرض برخی از انواع سرطان تیروئید قرار می گیرد. در بسیاری از کشور ها ید به مواد غذایی مانند نمک افزوده می شود و این بیماری کمتر دیده می شود.

–    در معرض پرتوها قرار گرفتن – در صورتی که در دوران کودکی سر و گردن فرد در معرض پرتو قرار بگیرد ، احتمال ابتلا به این نوع سرطان افزایش می یابد.

چه افرادی به سرطان تیروئید مبتلا می شوند؟

سرطان تیروئید در زنان شایع تر از مردان است. زنان در دهه ۴۰ و ۵۰ سالگی بیشتر به این نوع سرطان مبتلا می شوند در حالی که مردان در دهه ۶۰ و ۷۰ سالگی بیشتر به این نوع سرطان مبتلا می شوند.

برخی از انواع سرطان تیروئید در سفید پوستان یا زنان بیشتر دیده می شود. سرطان تیروئید در افراد جوان تر هم دیده می شود. برای مثال نوع پاپیلاری سرطان تیروئید در افراد جوان بین سنین ۳۰ و ۵۰ هم دیده می شود.

درمان سرطان تیروئید

شاید برایتان سوال پیش آید که سرطان تیروئید قابل درمان است؟ باید بدانید که سرطان تیروئید اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود احتمال موفقیت درمان بالاتر است. ولی در مراحل پیشرفته بیماری هم با توجه به پبشرفت علم و تکنولوژی، احتمال موفقیت درمان بالا است. در برخی موارد خاص با جراحی به درمان این سرطان می پردازند.

منبع: https://www.webmd.com/cancer/what-is-thyroid-cancer#2