07 آوریل

چه دردهایی نشانه سرطان سر و گردن است؟

سرطان های سر و گردن نشانه های بسیاری دارند. باید بدانید که این سرطان انواع مختلفی دارد و می تواند بخش های مختلفی از سر و گردن را درگیر کند. از جمله این نواحی می توان به گلو، حنجره، بینی، سینوس ها و دهان اشاره کرد. معمولاً سرطان سر و گردن در سلول هایی که در لایه ی سطحی اجزای بدن هستند شروع می شود و پزشکان این سلول ها را سلول های فلسی می خوانند.

در کل ۵ نوع اصلی سرطان سر و گردن وجود دارد که هر کدام نام بخش هایی را که درگیر کرده اند، می گیرند. علائم هر کدام از این سرطان ها متفاوت است. در ادامه به توضیحاتی درباره هر کدام از این سرطان ها می پردازیم.

چه دردهایی نشانه سرطان سر و گردن است؟

سرطان حفره دهانی

این نوع از سرطان، لب ها، داخل دهان و این نواحی را درگیر می کند. این سرطان شامل :

– لثه ها
– داخل گونه ها
– قسمت زیرین زبان
– قسمت بالایی و داخل دهان ( سقف دهان )
– قسمت جلویی و دو سوم ابتدایی زبان

علائم این سرطان شامل موارد زیر است:

– نواحیه قرمز و سفید در داخل دهان شامل لثه ها و زبان
– تورم در داخل فک که این تورم باعث می شود که برخی دندان ها لق شوند.
– خونریزی یا درد در دهان

سرطان گلو

این سرطان که با نام سرطان گلو شناخته می شود، ناحیه گلو را که ۵ اینچ طول دارد و در پشت بینی و قسمت بالای مری قرار دارد را درگیر می کند. گلو شامل لوزه ها، قسمت پشتی زبان و قسمت نرم سقف دهان است. این قسمت نرم در پشت سقف دهان قرار دارد. علائم سرطان گلو به شرح زیر است :

– اختلال در تنفس یا حرف زدن
– بلعیدن همراه با درد
– گردن یا گلو درد که بهبود نمی یابد
– گوش درد یا درد و زنگ زدن در گوش ها که مکرراً تکرار می شود.
– اختلال در شنیدن

سرطان حنجره

حنجره یا به اصطلاح جعبه صدا که تمام صداها در آن تولید می شوند، قسمتی کوچک است که در انتهای گلو آویزان است. حنجره زمانی که فرد غذا می خورد یا مایعات می نوشد، مانع از آن می شود که از مجرای اشتباهی بگذرد. از نشانه های سرطان حنجره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– بلعیدن همراه با درد
– گوش درد
– تغییر در صدا

سرطان های حفره بینی و سینوس های پارانیزال

حفره بینی محلی در داخل بینی است. سینوس های پارانیزال به فضاهای کوچکی گفته می شود که در استخوان های اطراف سر و بینی قرار دارند. در صورتی که علائم زیر که مربوط به سرطان بینی و سینوس هستند مشاهده می کنید، بهتر است که هرچه سریع تر به پزشک و متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه داشته باشید. به این ترتیب آزمایشات لازم می تواند انجام گیرد و تشخیص قطعی انجام می گیرد. در ادامه به این علائم اشاره می کنیم:

– عفونت مکرر سینوس ها که با آنتی بیوتیک درمانی نم شوند
– انسداد سینوس ها که از بین نمی روند.
– خونریزی از بینی
– سر درد
– تورم در اطراف چشم ها
– درد در قسمت دندان های فک بالایی
– مشکلاتی در دندان ها و لق شدن بی مورد دندان ها

همان طور که مشاهده کردید سر درد یکی از علائم سرطان بینی و سینوس ها است و در صورتی که با علائم دیگر همزمان برای فرد اتفاق بیفتد نیاز است که به پزشک مراجعه گردد.

سرطان غدد بزاقی

غدد بزاقی که در قسمت پایینی دهان و نزدیک استخوان فک قرار دارند، می توانند سرطانی شوند. علائم این سرطان به شرح زیر است:

– تورم در زیر چانه
– تورم در اطراف استخوان فک
– بی حسی یا فلج شدن ماهیچه های صورت
– درد در صورت، چانه یا گردن که بهبود نمی یابد

نتیجه گیری

علائم سرطان سر و گردن بسیاری متفاوت هستند و در صورتی که چندین علامت همزمان وجود داشته باشد می توان آزمایشات مختلفی را انجام داد تا تشخیص قطعی داده شود. در صورتی که این علائم را تجربه می کنید بهتر است که هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. زیرا با تشخیص به موقع احتمال بهبود و درمان و نجات بیمار از مرگ افزایش می یابد.

منبع : https://www.webmd.com/cancer/head-neck-cancer#2

پانزده − نه =