24 مارس

خون دماغ نشانه سرطان بینی و سینوس است؟

خون دماغ یکی از مسائلی است که بسیاری را نگران می کند و شاید برخی افراد به مسائل و بیماری های وخیم فکر کنند. ولی آیا خون دماغ در همه موارد نشانه سرطان بینی و سینوس است؟ خونریزی از بینی به صورت مکرر می تواند نگران کننده باشد و شاید نشان دهنده مشکلی جدی مانند سرطان باشد. ولی خون دماغ اگر ماهی یک بار اتفاق بیفتد احتمالاً مشکل خاصی نیست و نیازی به بررسی نمی باشد. در ادامه مقاله قصد داریم به علائم و نشانه های سرطان بینی و سینوس اشاره کنیم تا با شناخت بیشتر، تشخیص درست تری داشته باشیم.

خون درماغ نشانه سرطان بینی و سینوس است؟

سینوس های پارانیزال

سینوس های پارانیزال از کیسه های پر شده از هوا تشکیل شده اند و در نواحی مختلف صورت قرار دارند.

– سینوس های ماگزیلاری در زیر چشم ها و گونه ها قرار دارند.
– سینوس های پیشانی در بالای چشم ها و ناحیه پیشانی قرار دارند.
– سینوس های اتموئید در بین بینی و چشم ها قرار دارند.
– سینوس های اسفنوئید در زیر قاعده جمجمه و غده هیپوفیز قرار دارند.
محققان بر این باورند که سینوس های پارانیزال عملکردهای فراوانی دارند مانند:
– کاهش وزن قاعده جمجمه
– افزایش قدرت صدا
– حفاظت از صورت در مقابل ضربه های احتمالی
– حفاظت از چشم ها و ریشه دندان ها در مقابل تغییرات دمایی
– رطوبت و گرما دادن به هوایی که تنفس می شود.

علائم سرطان بینی و سینوس

نشان های ابتدایی سرطان بینی و سینوس در اغلب موارد همانند شرایط و بیماری های خوش خیم است. نشانه های ابتدایی سرطان که همانند بیماری های مربوط به سینوس است به شرح زیر است:

– خون دماغ از یکی از مجراهای بینی
– انسداد مجرای بینی
– آبریزش بینی یکطرفه

معمولاً این علائم هم در بیماری های سینوس ها و هم در سرطان بینی و سینوس مشترک است و نمی توان بر اساس این نشانه ها تشخیص قطعی صادر کرد. برای تشخیص درست نیاز به انجام آزمایشات و تصویربرداری های مشخصی می باشد. از سوی دیگر نشانه ها و علائمی که نشان دهنده پیشرفت سرطان بینی و سینوس هستند به شرح زیر است:

– سر درد مداوم
– تغییر در بینایی و دو بینی

این علائم می توانند نشانه سرطان بینی و سینوس باشند، که قطعاً در صورتی که ادامه داشته باشد نیاز است که آزمایشات بیشتری انجام گیرد تا تشخیص به موقع صورت گرفته و درمان موثر آغاز شود.

علل و ریسک فاکتورها برای سرطان بینی و سینوس

مردان یک تا یک و نیم برابر بیشتر از زنان به این نوع سرطان مبتلا می شوند. این بیماری در بین افراد بین ۴۵ تا ۸۵ سال متداول تر است. بنابراین سن و جنسیت دوعامل یا ریسک فاکتور برای این سرطان هستند. تقریباً ۶۰ تا ۷۰ درصد از سرطان های سینوس در سینوس های ماگزیلاری رخ می دهند. حدوداً ۲۰ تا ۳۰ درصد از این سرطان ها در حفره بینی شروع می شوند و ۱۰ تا ۱۵ درصد از سرطان ها در سینوس های اتموئید شروع می شوند. کمتر از ۱۰ درصد از سرطان ها در سینوس های اسفنوئید و پیشانی شروع می شوند.

سلول های اسکواموس کارسینوما و ادنوکارسینوما که در اثر تماس با محصولات صنعتی و چرم های صنعتی و صنعت پارچه سازی به وجود می آیند:

– گرد چوب و نیکل
– گاز خردل
– روغن ایزوپروپیل
– کرومیموم
– دیکلورودیتیل سولفید

برخی از عفونت های ویروسی می توانند منجر به سرطان سینوس شوند. ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی علت تولید تومور سینوس خوش خیم است که با نام پاپیلومای معکوس شناخته می شود.

برای تشخیص سرطان حفره بینی یا سرطان سینوس پزشک سوالاتی را درباره علائم بیمار می پرسد. همچنین پرونده پزشکی بیمار را بررسی می کند و به معاینه داخل دهان می پردازد. معاینه گوش ها و بینی و گردن هم در صورتی که نیاز باشد انجام می گیرد. در مواردی که تومور گسترده شده باشد این بررسی ها واجب است.

اگر نیاز به بررسی های بیشتری باشد احتمالاً پزشک از آزمایشات تصویربرداری مانند موارد زیر کمک می گیرد:

– سی تی اسکن
– ام آر آی
– پت اسکن

در مواردی که لازم باشد از تومور نمونه ای گرفته می شود و به آزمایشگاه فرستاده می شود تا تحت آزمایش های بیشتر قرار گیرد.

نتیجه گیری

بنابراین هر خونریزی از بینی نشانه سرطان بینی و سینوس نیست و نیاز است که ابتدا تشخیص درست بیماری با روش های مذکور انجام گیرد و سپس در صورتی که نیاز باشد روند درمانی درستی ( جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی) در پیش گرفته شود.
منبع : https://www.cedars-sinai.edu/Patients/Health-Conditions/Nasal-Cavity-and-Sinus-Cancer.aspx

3 × یک =