04 دسامبر

آبریزش بینی

آبریزش بینی توسط بافت مخاطی بینی و رگ های خونی بینی تولید می شود و از بینی و پشت حلق خارج می شود. این آبریزش می تواند به صورت مایع شفاف بوده و یا به صورت مخاط غلیظی باشد. لغت رینوره یا رینیت معمولاً به معنای آبریزش بینی استفاده می شود. ولی در کل رینوره به معنای آبریزش مایع روشن از بینی بوده و رینیت به معنای التهاب بافت بینی به دلایل مختلف می باشد که در نهایت موجب آبریزش بینی می شود. انسداد بینی می تواند همراه با آبریزش بروز کند.

آبریزش بینی

علل آبریزش بینی

در نتیجه تورم بافت بینی و یا حساس شدن ناحیه، آبریزش بینی بروز می کند. عفونت های مختلف مانند آنفولانزا و سرماخوردگی ، آلرژی های مختلف و … می توانند موجب آبریزش شوند. برخی افراد آبریزش بینی مزمن دارند که دلیل مشخصی برای آن وجود ندارد. در این صورت فرد به رینیت غیر آلرژی مبتلا می باشد. در مواردی که کمتر متداول می باشد احتمال اینکه فرد به پولیپ بینی، تومور بینی و سینوس و یا سر درد های میگرنی مبتلا باشد وجود دارد.
در زیر به برخی از علت های متداول آبریزش بینی اشاره می کنیم:

– سینوزیت حاد ( عفونت سینوسی)
– آلرژی
– سینوزیت مزمن
– سندرم چرگ اشتراوس
– سرماخوردگی
– استفاده بیش از حد از اسپری های بینی ضد انعقاد
– انحراف بینی
– اعتیاد به مواد مخدر
– خشکی هوا
– تغییرات هورمونی
– آنفولانزا
– گیر افتادن شیء خاصی در کانال بینی
– عوارض برخی داروها
پولیپ بینی
– رینیت غیر آلرژی (گرفتگی بینی مزمن یا عطسه کردن به آلرژی مربوط نباشد)
– آسم
– بارداری
– ویروس سنسیشیال تنفسی
– ترشح مایع مغزی نخاعی
– مصرف تنباکو و سیگار و …

کلینیک جراحی سر و گردن MOH تشکیل شده از یک تیم متخصص و با تجربه ، با حضور دکتر صالح محبی ، دکتر شباهنگ محمدی و دکتر محمد محسنی که در زمینه ی جراحی تومور قاعده جمجمه ، تومورهای سر و گردن و سایر جراحی های مرتبط و همچنین جراحی زیبایی صورت فعالیت دارند. جهت هر گونه هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۸۱۱۴۵۳۳ تماس حاصل فرمایید. همچنین برای ارتباط با کلینیک می توانید به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

آبریزش بینی می تواند مورد آزاردهنده ای باشد ولی معمولاً در اغلب مواقع به خودی خود درمان می شود. گاهی اوقات آبریزش بینی می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد و همچنین آبریزش بینی در کودکان و نوزادان باید به موقع درمان شود.
در صورتی که موارد زیر مشاهده شود باید به پزشک مراجعه شود:

– علائم بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد.
– تب بالا
– ترشحات بینی زرد رنگ و سبز رنگ بوده و همراه با درد سینوس ها و تب باشد. این مورد می تواند نشانه عفونت باکتریایی باشد.
– مشاهده خون در ترشحات بینی و یا ترشحات شفاف مداوم بعد از آسیب به سر
در صورتی که کودک کمتر از ۲ سال به آبریزش بینی مبتلا شده و تب بالا داشته باشد و یا در خواب کودک اختلال ایجاد شود باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

درمان آبریزش بینی

در صورتی که آبریزش خفیف باشد می توان با انجام اقداماتی در منزل به کاهش علائم کمک کرد:

– دوری از مواد آلرژی زا
– در صورتی که آبریزش بینی همراه با عطسه و خارش بینی باشد، علائم می تواند در نتیجه آلرژی باشد که در این صورت می توان از آنتی هیستامین استفاده کرد.
– عدم مصرف دخانیات
– استفاده از اسپری های بینی
– مصرف مایعات فراوان

منبع : https://www.mayoclinic.org/symptoms/runny-nose/basics/when-to-see-doctor/sym-20050640